Goście

Szukaj na tym blogu

2012-09-29

Podsumowanie eksperymentu 15 - Podejście sektorowe

  Dziś kolejny wniosek z obserwacji "Suflera", kolejny z okresu kiedy po zakończeniu testów zacząłem inwestować według wskazań narzędzia. Kilka osób pytało mnie o sygnał sprzedaży, a w konsekwencji zamknięcie pozycji QUE2 (100% portfela z zyskiem 12,6%). Oczywiście pytanie pojawiły się z perspektywy czasu kiedy to okazało się, że rynek zawrócił i nadłożył kolejnych kilkanaście %. Gdybym miał szklaną kulę i potrafił to przewidzieć pewnie pozostałbym na zajętej pozycji, tak stało się inaczej kilkanaście % uciekło. Pojawił się kolejny sygnał kupna i na nim też mam kilkanaście %, co można sprawdzić w dolej części głównej strony bloga. 
  Celowo dość szczegółowo wspominam tamte zdarzenie, ponieważ po czasie zdałem sobie sprawę, że wszystkie pozostałe fundusze były dalekie od sygnałów sprzedaży, a kolejne generowały sygnały kupna. To podsunęło mi kolejną nie znaną wcześniej możliwość "Suflera". Nazwałem to sygnałem sektorowym i to dziś chcę opisać. 
  Oczywiście posłużę się przykładem inwestycji QUE2 wiadomo, że z racji lewara jest to fundusz specyficzny i nawet przy zwiększonych parametrach zdarza się pokazywać sygnały niejako irracjonalne. Oczywiście zawsze można zrobić to co zrobiłem, czyli zamknąć pozycję. Jedyne co może się zdarzyć to fakt, że nie zarobimy kilku %, w zamian za gwarancję, że nie stracimy. Można jednak (jeśli ktoś toleruje zwiększone ryzyko) obserwować jak zachowuje się reszta funduszy z sektora (w naszym przypadku GPW). Jeśli nie ma potwierdzenia sygnałami innych funduszy, a wręcz pojawiają się kolejne sygnały kupna. To znaczy sektor pozostaje relatywnie mocny, i można zaryzykować pozostawienie inwestycji do pojawienia się kolejnego sygnału sprzedaży w grupie funduszy z tego samego sektora w którym jest nasz fundusz.  
   Wracając do naszego przypadku, po zamknięciu pozycji, żaden z funduszy opartych na GPW nie pokazał sygnału sprzedaży, a kilka  (oczywiście nieco później) pokazało sygnały kupna, w tym sam QUE2.
   Zaznaczyłem na wykresie strzałkami sygnały (1 i 2 od lewej) i momenty sprzedaży/zakupu (3 i 4 strzałka od lewej), a dla zobrazowania zaznaczyłem też poziomy sprzedaży i ponownego kupna. 
   To spostrzeżenie daje do myślenia, a chcę skorzystać z niego w zależności od bieżącej sytuacji w jakiej pojawia się sygnał. Opiszę to w kolejnych częściach podsumowania. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Archiwum bloga