Goście

Szukaj na tym blogu

2013-02-08

Jak liczę zyski? - pytanie od czytelnika

   
  Można powiedzieć, że stosuję wariant mieszany. To co widzicie we wpisach, lub na głównej stronie bloga jest efektem składowej trzech wariantów. Po pierwsze zyski "SUFLERA" (prezentowane w trzeciej od góry po prawej stronie), te liczone są metodą WANJU (wartości aktywów na jednostkę uczestnictwa) wymaga trochę dodatkowych nakładów, ale wystarcza do tego zwykły Excel. Wartość portfela podzielona przez ilość jednostek daje cenę jednostki. Przyjąłem pierwszego dnia wartość jednostki równą 100, i przez 100 podzieliłem wartość portfela w dniu 18 maja, to dało mi liczbę jednostek. Kiedy dokonywałem wpłaty dzieliłem kwotę wpłacaną przez wartość w danym dniu, otrzymywałem ilość nowych jednostek, które dodawałem następnie do wcześniej posiadanych. Ze względu na nieznaczną wielkość składki miesięcznej (mniejszej niż 0,5%, a także prawie równoważące tę składkę opłaty) pomijam w obliczeniach zarówno składkę jak i opłaty. A skoro na konto dodatkowe wpłacam kilka razy (2 - 5) w roku. Tyle razy uaktualniam liczbę posiadanych jednostek, resztę liczy komputer dzięki ustawionym formułom. Na dzień 7 lutego stopa zwrotu wynosi 26,73%.
   Do tego dodaję pomiar poszczególnych funduszy w portfelu. Tu stosuję zasadę stosunek wartości aktualnej do wartości zakupu. Konieczne ze względu na "Suflera", ale też przez narzędzie obliczane, na tej podstawie obserwuję powstawanie sygnałów, jednocześnie mogę kontrolować zachowanie poszczególnych funduszy w portfelu. A wiadomo, że siła funduszu jest pochodną procentowej zawartości w portfelu.

   Stosuję wreszcie trzeci pomiar, ten który widzicie co sobotę na wykresie świecowym. Tam pokazuję zmianę wartości niezależnie od przyczyny tej zmiany. Tak więc niektóre z długich zielonych świec to wpłata nowych środków (luty 11 i dolny cień w sierpniu 11), a inne to zysk wypracowany przesiadywaniem 100% w QUE2 (pozostałe 3 długie zielone). W tym wypadku celem jest ukazanie sensu systematycznego oszczędzania. ładnie to widać w perspektywie dwóch ostatnich lat. Ten wykres obejmuje czas załamania w sierpniu 2011. A także rocznego trendu bocznego po tym załamaniu. Dopiero w maju 2012 uruchomiłem Suflera, stosując 4 fundusze w portfelu. 
  Łącząc to w całość uzyskuję komplet informacji co do skuteczności inwestowania, jak i zmian wartości portfela. 

1 komentarz:

  1. Do tego co tydzień pokazuję wyniki funduszy w perspektywie miesiąc, kwartał, pół roku, rok i dwa lata (identycznie jak świece na wykresie). Od momentu wprowadzenia "Suflera" nie dokonywałem żadnych dodatkowych wpłat, jeśli takie będą oczywiście zostanie to opisane. Zysk za rok 2013 jest liczony metodą WANJU

    OdpowiedzUsuń

Archiwum bloga